Produktmärkning som CSR-attribut : Företags syn på produktmärkning och hur det kan bidra till att skapa affärsrelaterade fördelar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (CSR) är idag ett väldigt aktuellt ämne och vi går mot en tid där företag blir mer eller mindre tvingade att på något vis arbeta med hållbarhet. Det räcker idag inte bara att ett företag drivs med vinst och kan generera avkastning till aktieägare, företag behöver också agera som en god samhällsmedborgare. Något som blivit allt vanligare är att företag förenar sina produkter med CSR-attribut som förmedlar ut till samhället vilket ansvar företaget tar.   Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag ser på CSR-attributet produktmärkning som resurs, varför företag använder sig av produktmärkning och om de anser att produktmärkning kan bidra till affärsrelaterade fördelar ute på marknaden och då främst i livsmedelsbranschen.   För att undersöka vad företagen har för syn på produktmärkning som resurs har vi tillämpat en kvalitativ metod, där vi har genomfört intervjuer med flera personer inom de deltagande företagen för att få en så bra bild som möjligt. I analysen av det empiriska resultatet har vi använt oss av legitimitetsteorin men även jämfört resultatet med tidigare studier på området.   I slutsatsen framgår det att företag arbetar med produktmärkning för att de på ett snabbt och enkelt sätt vill förmedla ut sitt ansvar till främst konsumenter men även andra intressenter. Samtidigt ser företagen inte att efterfrågan på just produktmärkta varor är speciellt stor. De flesta konsumenter anses ha dålig kunskap och ett lågt intresse för hållbart certifierade produkter, vilket också påverkar hur efterfrågan på marknaden ser ut. Eftersom efterfrågan är så pass låg anses produktmärkning i dagsläget inte vara en resurs som i någon större utsträckning bidrar till att skapa affärsrelaterade fördelar i ett företag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)