Transporter av byggmassor på urbana vattenvägar - nulägesanalys och potential

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studiens bakgrund grundar sig i de problem med ökad trängsel och belastning på städers infrastruktur som urbanisering i Sverige gett upphov till. För att lösa dessa problem har en överflyttning av gods till urbana och inre vattenvägar pekats ut på EU- och regeringsnivå. I dagsläget pågår det och planeras för ett flertal stora byggprojekt i de större svenska städerna som kommer att generera stora mängder byggmassor som behöver transporteras. Syftet med studien är att kartlägga nuvarande transporthantering av byggmassor på inre och urbana vattenvägar och analysera möjligheten att i större utsträckning transportera byggmassor på inre och urbana vattenvägar. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod. Intervjuer har använts som huvudsaklig metod för datainsamling där en semistrukturerad struktur använts. Data har även samlats in om två referensprojekt, E4 - Förbifart Stockholm och Norra Djurgårdsstaden. Studien drar slutsatser om att det finns alldeles för få incitament för att ansvariga för transporter skulle välja att använda urbana vattenvägar för att transportera byggmassor. De största barriärerna som identifierats är okunskap om sjötransporter hos de ansvariga för transporterna samt att nuvarande lagstiftning inte gör skillnad mellan inlandssjöfart och övrig sjöfart. Höga lots- och farledsavgifter är utmärkande här. De främsta drivkrafterna som identifierats är framför allt de som medför samhällsekonomisk nytta såsom minskad trängsel, minskat buller och mindre utsläpp. De förutsättningar som främjar transporter av byggmassor på urbana vattenvägar är stora volymer, närhet till vatten, hanterbar tillståndsprocess, ett multimodalt transportupplägg och styrning från offentlig sektor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)