Litterturdidaktik i praktiken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Svenska språket

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att genom kvalitativa skriftliga intervjuer med svensklärare på gymnasiet undersöka vilka arbetssätt lärare i svenska använder sig av i arbetet med skönlitteratur i gymnasieskolan och med vilken motivering. Syftet är också att se om det finns arbetssätt som bör undvikas, om det finns en tanke om att kritiskt läsa skönlitteratur med eleverna och om detta kan variera beroende på antal års erfarenhet som lärare. Resultatet av studien visar att varierande arbetssätt samt anpassning från lärare till grupp och individer är att föredra. Mer klassiska arbetssätt med skönlitteratur så som att låta elever recensera böcker pekades särskilt ut som negativt. En kritisk läsning förespråkades av majoriteten av informanterna, dock blandat med en läsform utskriven som upplevelseläsning. Svaren i studien visade också att lärarnas antal år som arbetande lärare inte gjorde några större skillnader i svaren. Resultatet visar också på en nyfikenhet till vidare forskning inom samma område med ett fokus på samarbete mellan olika ämnen inom läsning av skönlitteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)