Bör vi flippa gitarrlektionen? En intervjustudie i flipped classrooms potential för gitarrundervisning
Sammanfattning: Studiens syfte är att titta på de potentiella för- och nackdelarna med att använda flipped classroom som metod i gitarrundervisning. Vidare så ämnar den identifiera ett antal riktlinjer för hur videomaterial skulle kunna utformas för den här typen av gitarrundervisning. Studien består av fem intervjuer med tre gitarrlärare och två gitarrelever, med varierande erfarenheter av videor som verktyg för att lära sig gitarr. Studien visar att eleverna kan gagnas av att få se över lektionsmaterialet på förhand. Detta kan leda till mer elevcentrerade lektioner och minska stressen av att behöva lära sig nytt material på kort tid. Studien visar även att lärarna redan använder videor i sin undervisning, vilket innebär att flipped classroom skulle kunna introduceras med endast små justeringar. Vidare visar studien att flipped classroom måste introduceras på rätt sätt för att studenterna ska förstå syftet och bli motiverade att titta på materialet. Videorna bör enligt resultaten hållas så korta som möjligt och endast behandla ett ämne per video. I studien uttrycker såväl lärare som elever en preferens för videor med multipla kameravinklar, men menar på att det inte är nödvändigt för att skapa adekvat material. Min slutsats är att utbildningssystemet måste hitta plattformar för att möta elever och studenter som växt upp med alltmer avancerad teknologi.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)