Stillestånd för rundvirkesbilar utan kran : en studie i effekter och orsaker till icke-värdeskapande tid

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Forest Products

Sammanfattning: Bakgrund: Lönsamheten för rundvirkestransportörer är låg och konkurrensen är hård. Åkerierna drivs mellan prispress från skogsbolagen och minskad efterfrågan från industrierna. Skogsindustrins negativa utveckling leder till väntetider och tidsluckor som ingen vill bekosta och för rundvirkesbilar utan kran uppkommer även väntetider i skogen vid separatlastaren. Väntetider är kostsamma men finns inte med i transportprisberäkningen. För att öka lönsamheten krävs effektivare och mer rationella transportsystem. Syfte: Syftet med studien är att identifiera, värdera och prioritera parametrar som påverkar rundvirkesbilars produktionseffektivitet, samt att beskriva åtgärdsförslag för att frambringa produktionsökning genom att minska andelen icke-värdeskapande tid. Metod: Studien genomfördes som en fallstudie i två steg på grupptransportsystemet inom DalaFrakt AB. Först genomfördes en kvantitativ datainsamling där gruppbilsoperatörerna dagligen fyllde i stilleståndsminuter, plats och orsak i ett formulär under åtta veckor. Resultatet från insamlingen sammanställdes och presenterades för nio utvalda intervjupersoner vilket genererade möjliga underliggande orsaker till stillestånd och förbättringsmöjligheter inom systemet. Slutsats: Studien visade att stillestånd och väntetider påverkar DalaFrakt ABs gruppbilar med ett kapacitetsbortfall på drygt 5 procent. Produktionsbortfallen till följd av stillestånd och väntetider fördelas enligt följande Skogen 54 procent, Sågverk 29 procent, Pappersbruk 11 procent, Terminal 3 procent, Plats ej ifylld 2 procent samt Övrigt 1 procent. Produktionsbortfallen i skogen påverkar DalaFrakt ABs gruppbilar med en ökning av transportkostnaden motsvarande 1,5 procent vid medeltransportavståndet 100 kilometer. Produktionsbortfallen vid mottagningsplats, som till stor del finansieras av väntetidsersättning utbetalad av uppdragsgivaren, har en kostnadspåverkan motsvarande 1,2 procent vid samma transportavstånd. Den huvudsakliga orsaken till stillestånd i skogen respektive vid mottagningsplatser är att gruppbilar står i kö. Kön kan i sin tur uppstå till följd av olika orsaker. För att minska stillestånden har åtta åtgärdsförslag formulerats. 1. Ökat samarbete mellan aktörer, 2. Ta vägsystem och avläggsutformnig i beaktning, 3. Samarbeta med andra transportförmedlingsföretag, 4. Eftersträva större spridning, 5. Eftersträva ökad mottagningskapacitet, 6. Skapa tydligare ansvarsfördelning mellan aktörer i grupptransportsystemet, 7. Inför ett forum för organisatoriska frågor samt 8. Schemalägg annorlunda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)