När skolmedicinen inte räcker till En litteraturöversikt av Komplementär och Alternativ Medicin i vården (KAM)

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

Sammanfattning: Inom dagens hälso- och sjukvård finns det metoder som kompletterar den västerländska skolmedicinen. Metoder som kan komma att användas när skolmedicinen inte räcker till. Genomgående för vården med Komplementär och alternativ medicin, KAM metoder är en prägling av helhetstänkande ibland även kallat holistiskt synsätt.Syftet med denna uppsats är att beskriva den befintliga forskningslitteraturen med avseende på sjuksköterskans och övriga vårdpersonalens uppfattningar om KAM samt hur KAM används inom vården.Åtta studier sammanställdes och analyserades i en litteraturöversikt för att få en överblick över kunskapsläget. Resultatet presenteras med två huvudkategorier. Kategorierna är Uppfattning om KAM och Hur KAM används i vården. Uppfattning om KAM påverkas av önskan om mer kunskap om KAM, oklar definition av KAM, varierande personligt förhållningssätt till KAM och bristande evidens hos KAM. Hur KAM används i vården påverkas av hur sjuksköterskorna och övrig vårdpersonal uppfattar det att tala med patienter om KAM samt att makt- och organisationsstrukturer är ett hinder på arbetsplatsen. I diskussionen behandlas underkategorierna att tala med patient om KAM, där det diskuteras om hur sjuksköterskorna och övrig vårdpersonal talade om KAM med patienter trots att de kände sig obekväma, sjuksköterskor och övriga vårdpersonals önskan om ökad kunskap samt makt- och organisationsstrukturer som hinder för KAM inom hälso- och sjukvården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)