Bråkiga pojkar och känslosamma flickor : En kvalitativ studie om förskolepersonalens föreställningar kring genus

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur genus skapas och upprätthålls hos barn i ung ålder som går i förskolan. Vi har valt att fokusera på två olika förskoleavdelningar för att analysera hur personalen talar med barnen, men även hur barnen kommunicerar i leken. Två avdelningar på samma förskola, som arbetar med barn i åldrarna tre till fem år, observerades och intervjuer utfördes med fyra förskolepersonaler. De centrala delarna i undersökningen är hur det biologiska könet upprätthåller könsrollerna, och den konflikt som då uppstår mellan de olikheter som det biologiska könet bär med sig och arbetet kring könsneutraliseringen. Undersökningen syftar även på hur pojkar och flickor kategoriseras in i olika roller och hur dessa isärhålls och hur ojämlikheten upprätthålls, men också hur den hierarkiska ordningen ser ut samt om dessa stereotypa könsroller går att motverka. En slutsats som kunde dras av studien var att personalen ville ha en jämställd avdelning, vilket endast har uppnåtts till en viss del. Detta visar på att de stereotypiska könsrollerna fortfarande exiserar i förskolans miljö och att det finns svårigheter med att ta sig ur och motverka dessa. I diskussionen tas problematiken upp angående dubbelheten mellan att bemöta könen utifrån deras biologiska skillnader och behandla pojkar och flickor lika. Det blir även tydligt hur dessa två tankesätt kan användas i förskolan liksom i det sociala arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)