Sponsrade läromedel ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Sponsrade läromedel blir allt vanligare i svenska skolor, men än så länge saknas forskning kring användningen av dem. Vi var intresserade av hur lärare ser på sponsrade läromedel, och valde därför att genomföra kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma gymnasielärare. I vår analys av det insamlade materialet har vi utgått från två för oss närliggande perspektiv på kunskap: det pragmatiska och det sociokulturella. Den samlade bilden av hur lärarna ser på sponsrade läromedel är komplex, och lärarna skiljer sig åt i uppfattning kring huruvida sponsrade läromedel är en tillgång eller ett hot mot den svenska skolan. Överlag uppfattas läromedlen ändå som något positivt, och som en möjlighet att få större samhällsanknytning i undervisningen. Sponsrade läromedel ses också som en möjlighet för eleverna att öva sin källkritiska förmåga. Samtidigt efterlyser de flesta av de intervjuade lärarna diskussioner och gärna någon form av riktlinjer kring hur sponsrade läromedel ska hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)