Äldre elever i fritidshem : En kvalitativ intervjustudie om faktorer som påverkar att elever går kvar i fritidshem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa och undersöka fritidslärarnas uppfattningar om varför äldre elever väljer att fortsätta på fritidshemmet. Studien utgår ifrån kvalitativ metod och data samlades in genom intervjuer med sex respondenter där intervjusvaren har analyserats tematiskt. Frågeställningen i studien är: Vilka faktorer i fritidsverksamheten anser fritidslärarna avgör huruvida äldre elever stannar kvar på fritidshemmet? Studiens resultat visar att relationer mellan elever, meningsfulla aktiviteter, personalkompetens, en meningsfull fritid och miljön är de fem faktorer som är avgörande för om äldre elever på fritidshemmet ska vilja stanna kvar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)