Ett nytt affärslandskap B2B? : En kvalitativ flerfallstudie om hur övergången till digitalt arbete på distans har en inverkan på säljarens nykundsbearbetning och förmåga att etablera kundrelationer

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Den industriella marknadsföringen kännetecknas av djupa kundrelationer, där affärer ofta karaktäriseras av långa säljprocesser som innefattar åtskilliga interaktioner med flertalet aktörer involverade. Denna försäljning har blivit allt mer relationsorienterad där kundens behov, värde och önskemål sätts i fokus. Covid-19 har främjat ett digitalt arbetssätt vilket har påverkat verksamheter, affärslandskapet och interaktionen mellan säljare och kunder. Den fysiska interaktionen som anses vara grundläggande vid en nykundsbearbetning och för skapandet av en kundrelation har nu ersatts av digitala möten.  Syfte: Syftet med studien är att undersöka och bidra med ökad förståelse för hur omställningen till att arbeta digitalt på distans har en inverkan på säljarens nykundsbearbetning och etableringen av kundrelationer B2B.  Metod: Denna flerfallstudie tillämpar en kvalitativ forskningsmetod och utgår från ett hermeneutiskt perspektiv i samverkan med en deduktiv ansats med induktiva inslag. Studiens empiriska resultat har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer från fyra olika fallföretag. Utifrån tidigare forskning analyseras det empiriska resultatet.  Slutsats: Denna studies resultat påvisar att säljarens arbetssätt har påverkats i viss utsträckning vid bearbetning av nya kunder. Affärer präglas i hög grad av mjuka värden där den fysiska interaktionen förblir viktig för utvecklingen av en kundrelation. Digitala interaktioner ställer högre krav på säljaren inför ett möte och innebär svårigheter att kunna knyta en personlig kontakt för att komma kunden nära och utveckla ett förtroende. Samtidigt visar studien att det digitala verktyget medför en högre effektivitet, tillgänglighet, och en ökad möjlighet att nå fler kunder. Affärslandskapet har förändrats och en kombination av fysiska och digitala möten kommer vara ett sätt för säljarna att nykundsbearbeta på. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)