Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild.  Undersökningen genomfördes med så kallad ”mixed methods” som innebar att jag har använd mig av flera metoder för datainsamling. Frågorna skickades till elever i årskurs 4 – 9 på tre olika skolor, där de sedermera svarade på webbaserad enkät. Detta för att kunna undersöka elevernas uppfattning samt syn på bildämnet. Trots att majoriteten av eleverna dessvärre inte var intresserade av att svara på frågorna så inkom tillräckligt många tydliga och motiverande svar vilket gjorde att analys kunde genomföras.  Uppsatsen beskriver forskning om ämnet bild och elevers uppfattningar om ämnet bild men även vad forskningen kommit fram till om elevernas uppfattning om bildämnet. I uppsatsen tas det även upp om bildämnets historia, hur den var förr i tiden och hur den har utvecklat samt hur den ser ut idag. I slutet av uppsatsen finns en analys del och resultatet av analysen som visar att forskningens syn överensstämmer med svaren från eleverna utifrån svaren och sammanställning på enkäten vilket också besvarar huvudfrågorna för denna uppsats. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)