Det sociala nätverkets paradox : En fallstudie i hur ett företag arbetar med värde inför lansering av en ny social nätverksplattform.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Idag lever vi i ett tekniksamhälle, ständigt uppkopplade mot varandra genom olika digitala sociala plattformar. Dessa sociala nätverksplattformar bygger värde genom användarantal. Detta borde innebära att en nystartad social nätverksplattform som inte redan har användare har svårt att locka nya initiala användare. Studiens syfte är att undersöka hur ett företag i egenskap av skapare av en ny social nätverksplattform arbetar inför lansering och hur de ser på kommande arbetet med plattformen. Detta undersöks genom fyra kvalitativa intervjuer och resultatet visar att företaget jobbat nära en testgrupp i syfte att förstå värdeskapandeprocessen och involverat dessa i produktutvecklingen. Företaget har gjort många medvetna val kring utvecklingen av deras sociala nätverksplattform för att den ska ha så stor värdepotential som möjligt. De har bland annat efterliknat redan populära sociala nätverksplattformar i utformning för användarvänlighet och även byggt in funktioner som ska underlätta spridningen av produkten och uppbyggandet av nätverk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)