Att skapa något gränslöst : En studie om uppkomsten av ett offentligt konstverk

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kultur och kommunikation

Författare: Alexandra Uhrefalk; [2008]

Nyckelord: skapande;

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att försöka utröna vilka val och intentioner som påverkar det skapande arbetet och den slutgiltiga gestaltningen av ett offentligt konstverk. Fokus kommer att ligga på konstnärens intentioner där det bland annat kommer att undersökas hur dessa står i relation till beställarnas önskemål, det vill säga hur konstverket i det utvalda fallet förhandlades fram utifrån de olika parternas intentioner. Med andra ord kan sägas att den här uppsatsens underliggande syfte delvis är att undersöka hur stor frihet en konstnär har i sitt skapande av offentliga uppdrag. En aspekt av detta som jag har valt att fördjupa mig ytterligare i är platsens betydelse i samverkan med konstverket. Med detta vill jag undersöka hur stor hänsyn konstnären tar till platsens topografi och hur även detta påverkar det slutgiltiga verkets betydelsebildning. Förhoppningen med denna studie är att den ska uppmärksamma oss som brukare på de olika aspekterna av den omfattande processen bakom den offentliga konsten i vår vardag och dessas betydelse för resultatet. Ge oss perceptuella verktyg som för oss som betraktare öppnar upp för nya perspektiv utifrån vilka vi kan förstå och kritisera offentlig konst. Perspektiv som förhoppningsvis kan få oss att se de offentliga konstverken som mer än bara vardagliga orienteringspunkter. Studien utgår ifrån dessa frågeställningar: Hur arbetade Lore Nynnell i sitt skapande av beställningsuppdraget Gränslös? Vilka intentioner hade konstnären respektive beställarna med den valda framställningenoch utformningen? Hur påverkade detta uppkomsten av konstverket? Vilken betydelse hade den utvalda platsen på Kulbacken för Nynnell gällande verketsutformning?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)