Varför har man Bild i skolan? : En undersökning om elevers uppfattningar om bildämnet och hur dessa överensstämmer med kursplanen för Bild

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar niondeklassare har om bildämnet och hur dessa relaterar till bildämnets syftesformulering. De två frågeställningar som ställdes var 1) vilka inställningar har elever i årskurs 9 till bildämnet idag? och 2) är elever i årskurs 9 medvetna om varför man har Bild i skolan? För att besvara dessa frågor genomfördes en enkätundersökning. Det sammanställda resultatet från enkäterna visade att ​två jämnstora delar av eleverna har en splittrad inställning till bildämnet och att det finns sju framträdande ämneskonceptioner bland eleverna som har mycket lite att göra med kursplanen för Bild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)