Hanteringen av okunniga : Knowledge management på Umeå universitetsbibliotek

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie är en undersökning av hur kunskap om arbetet hanteras av personalen och organisationen på Umeå universitetsbibliotek. Fokus ligger på hur kunskap bevaras inom organisationen och förs vidare till de som behöver den. Jag sökte svar på följande frågor: Hur tas kunskapen tillvara när någon lämnar arbetsplatsen? Hur kommer kunskap inom organisation fram till de som behöver den? Vad i organisationen finns det som hjälper eller hindrar kunskapsöverföring? Studien visar att bevarandet av kunskap från de som slutar på arbetsplatsen inte tycks vara viktigt för att verksamheten ska fungera praktiskt men att ett visst kunskapsbevarande ändå hela tiden sker naturligt. Lärande inom organisationen sker i mycket hög grad på ett socialt och informellt sätt genom samspel mellan människor. Inga aktiva insatser görs för att ta tillvara på kunskapen hos erfarna medarbetare men det tycks inte heller behövas för att arbetet ska fungera. Den kunskap som är relevant förs över i det dagliga arbetet. Kunskapen inom organisationen når de som behöver den tack vare att medarbetarna själva ställer frågor och söker upp de som vet, samt i viss mån genom allmänt småprat och olika typer av dokumentation. Kunskapsöverföring underlättas av ett öppet klimat där det är lätt att ställa frågor och där människor generöst delar med sig, samt medarbetarnas frihet att själva lägga upp sitt arbete och därmed söka kunskap på vilket sätt de vill, från vem de vill.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)