Undervisning – ett kontroversiellt uppdrag i förskolan?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Marie Gillquist; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Förskolan betraktas idag som barns första steg i utbildningssystemet och det innebär att begreppet undervisning relateras till förskolans verksamhet. Syftet med arbetet har varit att undersöka ett antal pedagogers uppfattning om begreppet undervisning och ett lärande som kan bidra till barns kunskaper. Den kvantitativa datainsamlingen gjordes i form av en enkät. Respondenterna bestod av 69 pedagoger verksamma i förskolor från två närliggande kommuner i Östergötland. Undersökningens resultat redogör för vilka uppfattningar pedagogerna hade om begreppet undervisning i förskolan samt vilka faktorer som inverkade på pedagogernas inställning till undervisningen. De slutsatser som dragits utifrån undersökningen är följande. Pedagogerna tycker att begreppet undervisning kan relateras till förskolan och är en viktig del av förskolans verksamhet. Majoriteten av pedagogerna i undersökningen beskriver begreppet  undervisning som ett annat ord för lärande, med en långsiktig målsättning som bidrar till barns kunskaper. Undervisningen sker i planerade aktiviteter med tematiskt innehåll och variation, kopplat till barns intresse och behov. Faktorer som inverkar på pedagogernas genomförande av undervisningen är flera; pedagogernas uppfattning om sina kunskaper att uppfylla  läroplanens strävansmål; pedagogernas tolkningar av strävansmålen i förskolans läroplan samt pedagogernas behov av kompetens i ämnen som naturvetenskap och teknik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)