"Men det går ju aldrig att sopa igen spåren från vart du kommer ifrån" : En kvalitativ studie om unga samers självrepresentation och identitet på Instagram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Vad händer när konsumenten har möjligheten att bli producent och ges en chans att representera sig själv istället för att bli representerad av andra? Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse och mening Instagram och den självrepresenterade samiska mediebilden har i några unga samtida samers reflexiva identitetsskapande. Med utgångspunkt i Giddens teori om det självreflexiva projekt som utgör jaget är fokus på hur Instagram används för självrepresentation, kulturell och etnisk tillhörighet och vilken betydelse och mening det har för de unga samerna som utgör studiens respondenter. Hur väljer de unga samerna att använda Instagram för att representera sig själva och sin vardag, hur bildar de gemenskap och hur konstruerar de sin identitet genom möjligheten till självrepresentation via Instagram. Resultaten visar att den mening och betydelse som Instagram har för respondenternas reflexiva identitetsskapande går enbart att förstå i samspel med den samiska historien som individen är en del utav. Instagram möjliggör en arena där individualism och personlighet har främsta rummet och deras egenvalda framställan stärker och förstärker deras egen syn och tillhörighet inom den samiska identiteten och livsstilen samt till viss del inom det övriga majoritetssamhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)