Att förmedla det avlägsna : En studie om lärares och elevers syn på historieförmedlande film

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Tillgången och användandet av filmer på elevers fritid och i skolan ökar. Under lång tid har påkostade hollywoodfilmatiseringar av historiska händelser hänfört tittare och på senare år har även undervisningsfilmer blivit alltmer påkostade och tilltalande. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med tre yrkesverksamma mellanstadielärare och en kvantitativ enkätundersökning genomförd på 52 mellanstadieelever. Den blandade metoden visar därför synen på historisk film ur både ett lärar- och elevperspektiv. Undersökningen utgår från tre frågor: vilka didaktiska överväganden gör lärare vid användning av film i historieundervisningen, hur upplever lärarna att elevers historiemedvetande påverkas av filmer de ser i olika sammanhang och vilken status tillskriver elever olika typer av filmer som förmedlar historia? Datan har tolkats med utgångspunkt i två huvudsyner på historiemedvetande; det genetiska och genealogiska perspektivet och den danske historiedidaktikern Bernard Eric Jensens fem definitioner av historiemedvetande. Det kvalitativa resultatet visar att lärare ser många fördelar med att använda filmer i undervisningen och gärna använder olika typer av filmkällor under förutsättningen att det görs med ett tydligt syfte. Tyngdpunkten för lärarnas didaktiska överväganden ligger på möjligheten att genom filmen förmedla en känsla av en tid utan att för den sakens skull ge avkall på kronologi och historiska orsakssamband. Det kvantitativa resultatet visar att eleverna tycker om att se både spelfilmer och undervisningsfilmer på historielektioner och upplever att det finns möjlighet att lära sig av båda typer av filmer. Främst lärandeaspekten ses som fördelen med undervisningsfilmer bland elever, medan spelfilmer lockar med sitt sätt att presentera engagerande iscensättningar och karaktärer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)