”Det är mycket att släcka bränder, det här förebyggande arbetet kommer lite i skymundan…”
Sammanfattning: Svenska barn spenderar stor del av sin vardag i skolan och förutom att uppnå mål ska de få kunskap samt förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan. Tidigare forskning pekar på en ökad ohälsa hos barn med problematik som övervikt och fetma. Samtidigt har skolinterventioner visats ge positiva effekter på barns hälsa. Studien ämnar till att studera upplevelser från yrkesverksamma med grundskolebarn avseende det hälsofrämjande arbetet, förbättringsområden och hälsovetares potentiella roll. Sju semistrukturerade intervjuer bearbetades i kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visade att arbetet i elevhälsoteam (EHT) präglas av ett preventivt och åtgärdande arbete där akuta utryckningar hindrar ett hälsofrämjande arbete. Identifierade förbättringsområden som lyftes var högre prioritet, mer resurser och ett mer hälsofrämjande synsätt för att kunna arbeta mer hälsofrämjande med goda matvanor. Slutligen framkom att skolans hälsofrämjande arbete kan gynnas med hjälp av hälsovetare i skolmiljöer för att skapa mer jämlika förutsättningar. Vidare att denna yrkesprofession potentiellt kan bidra med särskilda kompetenser och stötta befintlig skolpersonal på flera plan. Studien bekräftar att hälsovetare fördelaktigt kan bedriva arbete och insatser med ett promotivt förhållningssätt för att möta skolans behov, framförallt skolelevers identifierade behov. Samt att det hälsofrämjande arbetet behöver få en högre prioritet för att främja barnens hälsa.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)