Du sköna nya konsument

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Du sköna nya konsument - En kvalitativ studie om hur konsumenter resonerar kring virtuella recensioner. Datum för seminarium: 2016-06-02 Kurs: FEKH29, Kandidatuppsats i marknadsföring, 15HP Författare: Filip Dahlin, Marit Joten och Nils Nordström. Handledare: Clara Gustafsson Syfte: Syftet är att skapa en förståelse för hur konsumenter resonerar kring virtuella recensioner. Uppsatsen syftar även till att undersöka konsumenternas anledningar till att ta köpbeslut utifrån informationen som ges via Word-Of-Mouth kanaler. Metod: Studien kommer att nå syftet genom en kvalitativ metod med en hermeneutisk och fenomenologisk ansats. Vidare använder studien både primära och sekundära datakällor. Den primära datan samlas in genom djupgående gruppintervjuer. Medan den sekundära källan mesta dels består av artiklar, tidskrifter och teoretiska studier från det vetenskapliga fältet. Slutligen kommer både primära- och sekundära källan bygga studiens teoretiska ramverk. Teori: Consumer culture theory, köpprocessen, trust och Consumer identity projects är studiens primära fyra teoretiska fundament. Vidare kommer studien bearbeta traditionell Word-Of- Mouth och elektroniska Word-Of-Mouth. Empiri: För att genomföra studien bildades två intervjugrupper, med vardera fyra deltagare i åldrarna 21-26 år. För att se till att diskussionen hölls på rätt nivå valdes personer som hade bra internet vana och intresse till ämnet. Resultat: Studien visar att konsumenter i större utsträckning vänder sig till traditionell WOM än eWOM vid köp av hög-engagemangsprodukter eller tjänster. Studien visar även hur digitala recensioner är en viktig del av utvärderingsfasen, som en effektiv metod att söka information. Slutligen visar studien eWOM som en potentiell värdehöjare bland de företag som använder baserar sin verksamhet på någon form av delningsekonomi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)