Hur många pizzor äts i Sverige varje år? : En studie om gymnasieelevers arbete i matematisk modellering med hjälp av Fermiproblem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Ola Persson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieelevers deltagande i modelleringsprocessen ser ut när de genomför grupparbete med Fermiproblem. Detta har undersökts genom att nio elever uppdelade i tre grupper blivit filmade då de löst ett Fermiproblem, en inspelning som därefter transkriberats och kodats utifrån vilket modelleringssteg eleverna arbetat på. Genom att visualisera det kodade materialet som verksamhetsbytesgrafer har elevernas interaktioner på olika modelleringssteg och deras matematiska idéer och konkreta bidrag kunnat analyseras. Studiens resultat visar på att eleverna löser uppgifterna gemensamt i sina grupper genom multipla modelleringscykler, cykler som initieras genom att grupperna både initierar nya faktorer som påverkar Fermiproblemet och genom kontrollräkning och förtydligande sina uträkningar. Analysen visar även på en låg grad av matematisering i elevernas arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)