Föräldrasamverkan i förskolanOlika synsätt gällande barnets bästa

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Lovisa Malmqvist; Emma Martinsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractSyftet med vår uppsats är att undersöka dels vilka situationer som pedagoger upplever skaparsvårigheter när det finns olika synsätt för barnets bästa i mötet med föräldrar. Dels vilkastrategier som förskollärarna säger sig använda. Utifrån våra frågeställningar söker vi svar påderas upplevelser och strategier. Med det vill vi även erövra ytterligare kunskap kring hurförskollärare kan skapa gott samarbete med föräldrar.Vi har intervjuat sex förskollärare som beskrivit sina uppfattningar gällande syftet ochfrågeställningarna. Transkriptionerna har varit utgångspunkten i resultatet där vi har analyseratoch tolkat pedagogernas utsagor.I resultatet framträder varierande svårigheter som rör föräldrasamverkan när olika synsätt finnskring barnets bästa. Pedagogerna använder olika strategier beroende på situation ochkompetens. Studien tydliggör att pedagogerna bemöter föräldrarna med hjälp av empati ochförsöker genom det skapa dialoger med föräldrar. Det framgår i resultatet att trots de komplexasituationer som kan uppstå tycks det vara viktigt att försöka mötas halvvägs. Hur pedagogernauttrycker sig och agerar i mötet med föräldrarna skapar olika möjligheter att finna ett gottsamarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)