ACT och fördomsfullhet - att förändra psykologisk flexibilitet och empati i grupp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka om ACT-träning i grupp (Acceptance and Commitment Training) kunde leda till ökad psykologisk flexibilitet och empati, och minskad fördomsfullhet. Social dominansorientering och ingruppsidenitifikation studerades också som eventuella moderatorer. Tidigare forskning pekar på en relation mellan psykologisk flexibilitet, empati och fördomsfullhet, men ACT som metod för att påverka dessa mekanismer har endast prövats ett fåtal gånger. I studien randomiserades 60 studenter vid Lunds universitet till två grupper. Experimentgruppen gjorde ACT-övningar och kontrollgruppen deltog i en föreläsning om fördomsfullhet och diskriminering. Samtliga deltagare gjorde för- och eftermätningar avseende psykologisk flexibilitet, empati, social dominansorientering, ingruppsidentifikation och fördomsfullhet. Resultatet visar att ACT-träningen gav signifikant högre empati i experimentgruppen jämfört med kontrollgruppen i en split plot ANOVA. Ingen signifikant effekt uppmättes avseende psykologisk flexibilitet eller fördomsfullhet. Slutsatsen från denna studie är att psykoterapeutiska interventioner enligt ACT-träning kan användas för att öka empati hos en grupp. Det konstaterades att de effekter detta kan få på deltagares beteenden behöver vidare utforskas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)