Vem bär ansvaret? Individen eller organisationen? Offentliga myndigheters kriskommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie syftar till att bidra till förståelsen hur organisationer inom den offentliga sektorn använder kommunikation för att reparera och återuppbygga förtroende, och för att förstå vilka typer av strategier de nyttjar för det ändamålet. För att uppnå detta har en kvalitativ analys av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kommunikation under covid-19-krisen och myndighetens interna kris under slutet av 2020 och inledningen av 2021 genomförts. Det empiriska materialet innefattar kommunikation från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, inklusive kommunikation från representanter från organisationen. Den teoretiska bakgrunden som ligger till grund för hur analysen genomfördes består av kriskommunikation, image repair theory, situational crisis communication theory, reputation management samt offentliga myndigheters kommunikation. Analysen genomfördes genom en kvalitativ textanalys, med ett ramverk innefattande olika kategorier med fokus på kommunikativt beteende. Resultaten visar att kommunikationen antingen fokuserade på att skifta fokus från den faktiska krisen, eller att peka på en specifik individ och hur dennes beteende påverkat allmänhetens uppfattning. Slutsatserna påminner om tidigare kriser för offentliga organisationer, där krisen initierats av en individ inom organisationens beteende. Resultaten kan vara av värde för kommunikatörer och organsiationsledningen, inom både offentliga och privata företag, före, under och efter en kris.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)