En oförställd röst : En kvalitativ studie i hur tre sångare uppfattar röstmetoden The Voice Work

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Syftet med föreliggande arbete var att utforska tre sångares upplevelser av röstmetoden The Voice Work. Forskningsfrågan lyder: Hur uppfattar de intervjuade sångarna röstmetoden The Voice Work? Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer under hösten 2019 i en hermeneutisk analys, och diskuteras mot en bakgrund av samtida erfarenhetsbaserade röstmetoder samt röstforskning inom populärmusikaliska genrer. Resultatet presenteras i tre kapitel: Strävan efter autenticitet, Kropp och psyke – en helhet samt Utveckling. De intervjuade sångarna erfar The Voice Work som en metod med syfte att nå autenticitet i röstbruket. The Voice Work tillhandager ett accepterande förhållningssätt till den egna rösten enligt de intervjuade sångarna. Resultatet visar också att The Voice Work ger en upplevelse av rösten och psyket som en helhet, att röstklangen och intonationen styrs till mindre grad, de upplever sig inte förställa rösten. De intervjuade sångarna berättar även om upplevelser av friare röst, inre närvaro, självinsikter och hur arbetet påverkat dem känslomässigt. Igenom den andningsuppvärmning och det ljudande som sker i The Voice Work tränar de intervjuade sångarna att försöka förhålla sig icke-dömande till sig själv och sin kropp, de upplever en avspänning i röst och andning samt att de sjunger mer skonsamt vilket de använder i sin övning. Den intervjuade sångaren Lisa använder metoden även vid framträdanden för att minska resultatfokus. De intervjuade sångarna menar också att andningsuppvärmningen fått dem att hitta ett mentalt fokus, något som de menar de saknat verktyg för inom andra röstmetoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)