How does that make you feel?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker hur klimatfrågan framställs visuellt hos två konton på Instagram. Undersökningen sker genom en visuell analys där konstruktionen av positiva känslor analyseras. Vidare genom kritisk diskursanalys sätts bilderna in i en bredare kontext, som undersöker bakomliggande anledningar samt konsekvenser av den identifierade diskursen klimatpositivism, som formulerar positiva känslor beträffande klimatfrågan. Slutsatsen visar att bilder med fokus på positiva känslor kan bidra till att klimatfrågans allvar förminskas och medverkar genom ringa eller uteblivet engagemang till upprätthållandet av status quo i klimatfrågan. Undersökningen ämnar belysa bildernas betydelse för vår verklighetsuppfattning och den grafiska designerns ansvarsroll i möjligheten att forma människors uppfattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)