"Shh kan ni vara tysta" : En studie om lärares syn på elevers störande beteenden i klassrummet

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Christopher Yalman; [2015]

Nyckelord: Lärare; beteendeproblem; klassrum; förebygga; hantera;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vad gymnasielärares syn och uppfattningar på vad störande beteenden hos elever i klassrummet är. Metoden som användes för examensarbetet är semistrukturerande intervjuer där jag använde mig av en intervjuguide. Resultatet är uppdelat i teman utifrån arbetets frågeställningar.  Resultatet visar att gymnasielärarna som deltog i studien ansåg att man uppfattar störande elevbeteenden som något som skapar en dålig arbetsmiljö för eleverna själva, klasskamraterna och för läraren. Man anser att man kan förebygga störande elevbeteenden genom att kontinuerligt arbeta med eleverna. Lärarna anser att man ska ha en god dialog och kommunikation med eleverna för att kunna förebygga störande elevbeteenden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)