Vad kan jag hjälpa till med? Sjuksköterskans roll i vården av ungdomar med ätstörningar.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Ätstörning är en allvarlig och komplex sjukdom. Den är svår att bemöta för vårdpersonal och en känsla av maktlöshet inför vårdandet av dessa patienter är vanlig. Det är många gånger svårt att få patienten att inse allvaret i sjukdomen och ilska hos sjuksköterskan kan väckas när försök till hjälp avvisas. Syfte: Att belysa sjuksköterskans möjligheter, svårigheter och hinder för att stödja tillfrisknande hos ungdomar med ätstörningar. Metod: En litteraturstudie, som grundar sig i analys av 6 kvalitativa studier valda från databaser CINAHL och SCOPUS. Resultat: Tre teman identifierades; Sjuksköterskans roll, Terapeutisk relation samt Efter den akuta fasen. I resultatet framkom att sjuksköterskan har en viktig roll i främjandet av tillfrisknande. Viktigt för detta var struktur, empati och öppenhet. Detta möjliggjordes genom en god kunskap om sjukdomen. Att skapa en varm, terapeutisk relation mellan patient och sjuksköterska visade sig vara stöttande för patienten. Missförtroende, okunskap och en pågående maktkamp utgjorde hinder för tillfrisknande och skapandet av en terapeutisk relation. Efter den akuta fasen ligger fokus på att stärka patientens egna förmågor genom ett ökat ansvarstagande och stöd från sjuksköterskan. Konklusion: Som sjuksköterska är det viktigt att vara förberedd på vad det innebär att vårda patienter med ätstörningar. Denna förberedelse kan skapas genom att vara medveten om förväntade utmaningar och hur sjuksköterskan kan bemöta dessa för att främja tillfrisknande. Min förhoppning med denna uppsats är att öka kunskapen hos sjuksköterskor och förbereda dem inför arbetet med patienter som lider av ätstörning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)