Hybridåterförsäljare-­ ett strategiskt vägval? : En fallstudie av Scandinavian Photo

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Framväxten av Internet hade stor inverkan på många branscher. Det talades både om den potential som E-handeln hade och det hot den utgjorde mot traditionella butikshandlare. Att E-handel har förändrat många branscher är tydligt men också att återförsäljare börjar kombinera E-handel med fysiska försäljningskanaler. Traditionella företag har i många fall öppnat en E-handel för att svara på konkurrensen och en hel del har skrivits om detta i forskningen. Vad som dock fortfarande är relativt outforskat är E-handlare som väljer att öppna fysiska försäljningskanaler. Syfte: Syftet är att studera hur ett E-handelsföretag inom återförsäljning går till väga när det öppnar butiker och skaffar sig en hybrid distributionsstruktur. Genomförande: Vi har valt att göra en fallstudie av företaget Scandinavian Photo som i huvudsak baseras på intervjuer genomförda på deras huvudkontor i Jönköping samt i deras butik i Stockholm. Resultat: Vad som karaktäriserat strategin för fallföretaget är att den verkar ha vuxit fram över tid snarare än yttrat sig som ett rationellt vägval. Det har påståts att det skulle vara lättare för stora, traditionella återförsäljare att skapa och integrera hybridstrukturer men fallföretaget och dess marknad vittnar om något annat. Fallföretaget visade även att en telefonavdelning kan vara en viktig resurs då en E-handlare integrerar en fysisk kanal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)