Porträtteringen av entreprenörer i lantbrukspress : en befästning och frigörelse av stereotypa mönster

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Entreprenörer och lantbrukare är manligt kodade koncept med manliga konnotationer. När lantbrukare studeras som företagare finns det en risk att den maskulint kodade entreprenören i samklang med den maskulint kodade lantbrukaren blir dubbelt stereotypiserad. För att nå en mer jämställd bild över lantbrukaren behöver bilden av lantbrukare som företagare problematiseras. Denna studie ämnar undersöka huruvida stereotypa mönster av manliga och kvinnliga entreprenörer befästs eller frigörs i lantbrukspress. Studien utgörs av en diskursanalys av tidskriften Land Lantbruk där artiklar om manliga och kvinnliga lantbrukare, vilket vi i denna studie likställer med entreprenörer, avkodades till nyckelord för att analyseras. Nyckelorden grupperades i kategorier som sedan kom att utgöra mönster för hur mannen respektive kvinnan som entreprenör porträtterades i de studerade artiklarna. De fem mest framträdande mönstrena för kvinnan och mannen konstaterades vara stereotypa mönster vilka, efter analys utifrån teori om genus och mediebilder över entreprenören och lantbruket, visade sig antingen befästa eller frigöra stereotypa mönster om mediabilder över entreprenören och lantbruket i teorin. De stereotypa mönstren av mediebilder över den manliga entreprenören och mannen i lantbruket i teorin befästes av samtliga stereotypa mönster av mannen som entreprenör i Land Lantbruk; en arbetsamhet och framåtanda; en självsäkerhet; ett ekonomiskt intresse; en framgångssaga samt mannen tillsammans med mannen. De stereotypa mönstren av mediebilder över den kvinnliga entreprenören och kvinnan i lantbruket i teorin befästes av tre av de stereotypa mönstren av kvinnan som entreprenör i Land Lantbruk; ett omhändertagande; rollen som kvinna och i relation till en man och ett behov av andra och en känsla av oro. Resterande två mönster för kvinnan som entreprenör i empirin; en självsäkerhet och normbrytning samt en arbetsamhet och framåtanda, frigjorde stereotypa mönster av kvinnan i teorin. Dessa två mönster gick snarare i linje med stereotypa mönster i teorin om den manliga entreprenören och mannen i lantbruket. Detta påvisar en dubbel stereotypisering i porträttering i lantbrukspress, framförallt för den manliga, men även till viss del för den kvinnliga entreprenören. Media har en potential att påverka de diskussioner som förs i samhället samt sättet att forma innebörden av maskulinitet och femininitet. Därmed kan denna studies resultat vara en indikation på att en förändring av porträtteringen behöver ske för att nå en mer jämställd bild över lantbrukare som företagare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)