Klimatstrategier inom bilindustrin – En fallstudie på Volvo Cars strategi för klimatneutral produktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie har bilföretaget Volvo Cars och deras klimatstrategi studerats med ett specifikt fokus på deras mål om att uppnå en klimatneutral produktion år 2025. Studien syftar till att undersöka vilken strategisk betydelse Volvo Cars initiativ om klimatneutral produktion har för företaget. Detta görs genom att titta på hur företagets klimatstrategi ser ut och på vilket sätt den kan innebära en möjlighet respektive en utmaning för företaget, utifrån ett strategiskt perspektiv. Studien är en kvalitativ fallstudie och är baserad på en intervju som gjordes med Volvo Cars energi- och miljöchef. Därutöver har företagets års- och hållbarhetsrapporter studerats. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån teorier kring klimatstrategier, dess drivkrafter liksom utifrån gröna strategier för organisatoriska processer och produkter. Studien visar att utsläppsminskningen i den egna verksamheten blivit alltmer prioriterad hos företaget. För att nå sitt mål om klimatneutral produktion investeras det i både energieffektivisering och i en omställning till klimatneutrala energikällor. Medan energieffektiviseringen till största del verkar styras av ekonomiska motiv, där företaget upplever att de genom att minska sitt energibehov kan minska sina kostnader, verkar omställningen till klimatneutral energi vara desto mer drivet av att stärka företagets image. Att uppnå en klimatneutral produktion kan ses som ett effektivt sätt att särskilja sig från sina konkurrenter och ta steget bortom vad som egentligen krävs eller förväntas. Omställningen till klimatneutral energi kan dock bli en utmaning då det inte finns tillgång till den mängd företaget efterfrågan. Vidare finns också en utmaning i att hantera begreppet klimatneutral produktion, som i dagsläget varken inkluderar de utsläpp som sker uppströms eller de utsläpp som sker vid företagets egen transport. Studien belyser betydelsen av att se klimatneutralitet i ett vidare perspektiv, där klimatneutral produktion kan vara en värdeskapande aktivitet för företaget, men där alla aspekter av företagets verksamhet bör ställas i förhållande till detta mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)