ELEVERS LITTERATURINTRESSE : En fråga om genus?

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med min studie har varit att undersöka om det är möjligt att upptäcka faktorer kopplade till samhällets genusnormer inom ett läsprojekt i år 7-9 vid en norrbottnisk högstadieskola. Projektet initierades då lärarna i svenska vid skolan upplevde ett växande motstånd till romanläsning bland eleverna. Läsprojektet gick ut på att manliga läsförebilder från elevers kontext deltog i läsning och bearbetning av romaner inom ramen för skolans svenskundervisning. Avsikten var att genom det manliga deltagandet på sikt öka elevernas motivation till läsning av romaner, då skolans lärare hade läst forskning som stödde denna tes. Jag har i genomförandet av min studie valt att luta mig emot den genusteori som lyfter det genusdualistiska perspektivet, där en tydlig uppdelning av vad som anses vara manligt och kvinnligt förkommer. Som ett ytterligare ramverk till genusteorin har sociokulturell teori tillsammans med ramfaktorteori lyfts in för att på så vis stötta i tolkningen av mitt resultat. Totalt genomfördes nio intervjuer, där tre lärare, tre manliga läsförebilder samt tre elever som deltagit i läsprojektet intervjuades. Min strävan var att synliggöra tankar, strategier och handlingar från hela arbetsprocessen, där informanterna hjälpte till att skapa den helhetsbild som jag eftersträvade kopplad till mitt syfte. Resultatet av de intervjuer som genomfördes visade en tydlig bild av genusdualistiska samhällsnormer och hur dessa kan influera, både tankar och handlingar, hos människor. Min förhoppning är att studiens resultat ska kunna bli en hjälp för pedagoger i deras arbete med att nå den kämpande romanläsaren, men att kunskapen i förlängningen även kan användas som en del i skolans jämställdhetsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)