Spelar det någon roll hur vi läser? : En sociokulturell studie om hur pedagoger använder boken vid högläsning i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka vilka interaktioner som skapas under högläsningssituationer i förskolan. Forskningsfrågan lyder: “Vilka interaktioner skapas mellan pedagog, barn och boken i högläsningssituationer i förskolan?”. Den teoretiska utgångspunkt som arbetet grundar sig på är det sociokulturella perspektivet med de centrala begreppen interaktion och medierande handling. Resultatet i studien visar att pedagoger försöker möjliggöra för interaktion genom sina handlingar, men dock utvecklas inte interaktionen. Slutsatsen som vi har kommit fram till är att pedagogens handlingar med boken i högläsningssituationer kan möjliggöra för interaktion när pedagogen samtalar med barnen om innehållet, när boken placeras på så sätt att barnen kan ta del av bilderna samt när pedagogen fortsätter att samtala om det som barnen säger om boken istället för att bara bekräfta det som sägs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)