Hållbar utveckling – en undersökning inom förskolan
Sammanfattning: Sammanfattning:Hållbar utveckling är ett mycket använt begrepp i vår samhällspolitik. Det handlar om att försöka ta tillvara påde resurser vi har och att de resurser som finns på något sätt ska fördelas lika på de som lever nu och även räckatill de generationerna som kommer efter oss. Syftet med denna studie är att undersöka vilka föreställningar somfinns hos pedagoger och barnskötare i förskolan och ta reda på hur de arbetar med hållbar utveckling i dendagliga verksamheten. Jag har använt mig av en kvalitativ forskningsmetod för att ta reda på vilka uppfattningarsom finns och intervjuer gjordes på både pedagoger och barnskötare i förskolan.Resultatet pekar på att de verksamma inom förskolan jobbar en hel del med hållbar utveckling utan att egentligenveta om det. De tycker att det är ett viktigt perspektiv som borde få sin del av tiden i förskolan, men att de vissagånger saknar initiativ från högre ledning. Hållbar utveckling tar plats genom grön flagg, skräpplockning, odling,källsortering, kompostering och annat vardagligt arbete i förskoleverksamheten. Denna studie syftar till att bidratill en ökad förståelse samt en bredare kunskap om vad hållbar utveckling handlar om och hur man kan få in det iförskolan och skolans verksamhet. Genom detta arbete har jag inspirerats till att lyfta dessa frågor med minaelever och förhoppningsvis kan mitt arbete även inspirera andra att reflektera över begreppets innebörd.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)