Kommunikation kring Lean

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Inom förändringskommunikation finns det ett behov av att förstå hur mottagaren deltar i och uppfattar kommunikation. Vi har valt att studera mellanchefer dels för att de är mottagare och dels för att de håller en nyckelroll för förändringsarbete. Ett förändringsarbete som Universitetssjukhuset i Lund (numera SUS) driver är ”Lean”. Hur ledningen kommunicerat kring Lean står i fokus i vår uppsats. Frågorna som svaras på är: Hur uppfattar mellancheferna att ledningen på Universitetssjukhuset har kommunicerat kring Lean? Samt: Hur kan vi förklara och förstå mellanchefernas uppfattningar om kommunikationen kring Lean? Slutsatsen är att mellancheferna uppfattar att ledningens kommunikation varit god då det funnits mycket information men många upplever att det inte finns tillräckligt med utrymme för dialog i Lean frågan. Mer kommunikation i en kontext som bjuder till dialog, meningsskapande och en chans för mottagaren att äga frågan och göra den till sin för att få förståelse och kunskap är en god kommunikativ strategi för att förändring ska ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)