Vad motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska? – En kvalitativ studie om elevers och lärares uppfattningar kring motivation för språkstudier.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Stefan Andrésen; [2012]

Nyckelord: motivation; attityd; språkstudier; italienska;

Sammanfattning: Sammanfattning: Denna studies huvudsyfte var att få veta mer om vad som motiverar elever att fullföljasina studier i italienska till och med gymnasieskolans steg 3. De flesta eleverna hoppar av italienskastudiernaredan efter steg 1 ellermen ett antal elever bestämmer sig för att fortsätta trots att detta inte är obligatoriskt. Enfråga som ställdes var då vilken inverkan elevens attityd till språket och motivation för studierna har på beslutetatt fortsätta. Studien har ett stort fokus på motivationsfrågan; därför var tanken att bland annat undersöka huregna intressen och drivkrafter påverkar motivationen i förhållande till sådant som mer hör ihop med yttrebelöningar såsom till exempel goda betyg, meritpoäng och framtida karriärmöjligheter.Metoden som användes är huvudsakligen kvalitativ med kvantitativa inslag. Samtalsintervjuer utfördes medundervisande lärare på italienska steg 3 och enkäter bestående av mestadels öppna frågor gjordes med deraselever. På så vis framgick de aktuella elevernas uppfattningar samtidigt som lärararna uttalade sig om dessa ochäven erfarenheter av tidigare elever.Resultaten visar att goda relationer främst mellan lärare och elev har en stor betydelse för elevens beslut attfortsätta språkstudierna. Det finns även andra faktorer som spelar en stor roll för att eleven skall fullföljastudierna. En entusiastisk och uppmuntrande lärare är en klart motivationshöjande faktor. Variation iundervisningen är också mycket viktigt för att eleven ska känna motivation för studierna. Eleverna som ingår istudien har en mycket positiv attityd till italienskan och ser ett stort värde i dessa kunskaper vilket också bidrartill att de fortsätter. Allmänt ser man hur egna intressen och drivkrafter har störst betydelse för elevensmotivation. Det är dock tydligt att detta hos de flesta elever kombineras med en strävan efter yttre belöningarsåsom goda betyg, meritpoäng och framtida karriärmöjligheter.För läraryrket kan denna studie ha ett värde av att man har fått en del information om elevernas syn på vad sommotiverar dem att fullfölja språkstudierna i italienska och även andra språk. Detta kan man ta hänsyn till i sittdagliga arbete då man gör undervisningen intressant och motivationshöjande för att få eleverna att stanna kvaroch inte hoppa av kursen.i

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)