Idrottsämnet i Sverige och USA

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Liza Larsson; [2013-10-11]

Nyckelord: Idrott och hälsa; komparativ studie; lärare; Sverige; USA;

Sammanfattning: De idrottsdidaktiska frågorna vad, hur och varför är något tidigare forskare intresserat sig av. Med en relativt ny skolreform att förhålla sig till krävs det att verksamma lärare i idrott och hälsa reviderar svaren på de idrottsdidaktiska frågorna för att bättre stämma överens med de nationella riktlinjerna i ämnet. Läroplansforskning kopplad till idrottsämnet är ett etablerat forskningsområde såväl nationellt som internationellt. Emellertid saknas det komparativa studier. Syftet med studien är att komparativt undersöka idrottsämnet i Sverige och USA utifrån tre teman. Relationen mellan nationella styrdokument och faktisk undervisning, ämnesdiskurser i idrott och hälsa/physical education samt metodiska former i ämnet. För att samla in data har jag intervjuat fyra stycken verksamma lärare i idrott och hälsa i Sverige och tre verksamma lärare i ämnet Physical Education i Maryland, USA samt observerat deras lektioner i ämnet. Intervjuerna och observationerna resulterade i olikheter mellan länderna gällande relationen mellan nationella styrdokument och faktisk undervisning medan fler likheter gick att urskilja gällande ämnesdiskurser och metodiska former i ämnet. Slutsatserna i denna studie är att svårigheterna kring ämnets utformning i nationella styrdokument tillsammans med synen på våra elever som tänkande, självdrivande och agerande individer borde ses över.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)