Design av dashboardmodell för småföretag inom restaurangbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Dashboards har blivit ett populärt digitalt verktyg för att kunna följa upp och få överblick hur mätvätetal förändras. En digital dashboard är ett gränssnitt som visualiserar och summerar data från en eller olika källor exempelvis databaser och lokalt nedsparade filer. Dashboards hjälper även företag att följa upp sina strategier då dashboards bidrar till att summera prestations historik, och realtidsdata. Dashboards bidrar även till att företag kan identifiera mätvätetal som företaget bör rikta sin uppmärksamhet mot. För att få fram en dashboard behövs det först ta reda på vilka mätvätetal som den bör innehålla, men även att designa en dashboardmodell.Strategier är väldigt viktiga för företag med anledningen att enklare kunna anpassa sig till marknaden och inte hamna på efterkälken. Att digitala dashboards är nödvändiga har småföretagare uppmärksammat och därför börjat söka befintliga dashboards. Studien visar emellertid på att det saknas kunskap för hur dashboards skall designas till småföretagare. Detta blir problematiskt då företagets konkurrenskraft kan lida om ifall beslutsfattare saknar dashboard till sitt förfogande.Syftet med vår studie är att utveckla en design till dashboard för mindre restauranger och generera designkunskap. Varför studien riktades mot småföretagare inom restaurangbranschen beror på att författarna fann att tidigare forskning inte täckte området tillräckligt. Modellen kan sedermera kunna implementeras av verksamheter som är i behov av att designa en dashboardmodell. Dashboardmodellen kommer designas utifrån designprinciper som identifieras under studiens process. Denna studie blir därmed tvåfaldig då både en dashboard design och designprinciper skall tas fram. Forskningsfrågan vi kommer behandla lyder följande: Hur bör dashboardmodeller för småföretag med inriktning mot restaurangverksamhet utvecklas? Designprinciperna är avsedda att vara behjälpliga för utvecklare som vill designa dashboards för mindre restauranger.Resultatet av arbetet mynnar ut i en IT-artefakt, en modell vilken är till för att stödja småföretag. Artefakten blir en dashboardmodell som innehåller de mätetal vilka är mest väsentliga när småföretag inom restaurangsektorn ska anamma sig en strategi. I övrigt mynnar arbetet ut i fyra normativa designprinciper 1) Om användare enkelt vill kunna navigera en dashboard med flertalet mätetal krävs det att utvecklare kategoriserar relevanta mätetal. 2) Om utvecklare vill bryta ned mätetal till produktnivå krävs det att utvecklare använder sig av “dropdown” menyer i form av comboboxar. 3) Favoritmarkeringar inkluders då användaren får möjligheten till att anpassa dashboard efter egna preferenser. 4) Att ta in både operationella KPIer och strategiska mätetal är viktigt då beslutsfattare bland småföretagare både ser till kortsiktiga och långsiktiga mål.Slutsatserna i arbetet består av de fyra framarbetade designprinciperna, vilket är bidraget till fortsatt forskning. Bidraget till praktiken består av en dashboardmodell vilken är utvecklad i en organisatorisk miljö. Modellen baseras på mätetal vilka har sitt ursprung i restaurangverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)