Kulturella skillnader i ledarskapet mellan Sverige och Österrike. En fallstudie av effektivt ledarskap, konflikthantering, beslutsfattande samt kommunikation

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Ulrika Fransson; [2012-07-04]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Återkommande ekonomiska kriser, den globala utvecklingen samt expansion av organisationer till diversifierade marknader ställer nya krav på ett internationellt ledarskap med kunskap angående kulturella skillnader. Det ledare gör över hela världen är ungefär detsamma men dess utförande skiljer sig åt mellan olika länder vilket kan leda till att missförstånd och konflikter uppstår, ett större fokus på kulturell kunskapsinhämtning kan leda till ökad effektivitet och underlätta bemötande av kriser. Den nationella kulturen har inflytande över aktiviteter, processer och individers beteende i organisationer, de verktyg som är effektiva i en kultur kan visa sig oversamma i en annan miljö. Österrike är det land i Europa som länge dominerats av en bolagsform där familjägande är centralt, till skillnad från övriga länder organisationer i stor utsräckning utgörs av större enheter, idag går dock landet mot ett mer prestationsinriktat företagande med ökat fokus på effektivisering, konsekvensen av denna utveckling är att det ställs andra krav på ledarskapet. Lutz är en österrikisk möbelorganisation som nyligen expanderat till Sverige som det första landet på den nordeuropeiska marknaden, expansion till nya marknader kräver förståelse för tvärkulturella möten därför behandlar denna studie skillnaderna i ledarskapsutförande mellan Sverige och Österrike. Syftet är att genom en fallstudie identifiera skillnaderna i avseende på fem dimensioner som är centrala för ledarskapet; ledarskapsrollen, effektivt ledarskap, konflikter och konflikthanterande samt beslutsfattande och kommunikation. Studien visar att det finns skillnader mellan länderna främst i synen på konflikter- och konflikthanterande samt synen på ledarskapet som en inlärd företeelse eller som en del av personligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)