”Ja, men jag gillar ju inte att läsa och äpplet faller inte långt från trädet” : En kvalitativ intervjustudie med lågstadielärare om elever i årskurs F-3 som saknar läsmotivation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelser och tankar om elever som saknar läsmotivation av skönlitterära texter i årskurserna F-3. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex verksamma lärare har jag undersökt elevers läsmotivation utifrån ett lärarperspektiv. Jag har utgått från fenomenologi som teori och metodanalys, vilket innebär att resultaten fokuserat på essensen i informanternas upplevelser. I studien har sex lärare från två olika skolor i två olika kommuner deltagit, samtliga verksamma i årskurserna F-3. I undersökningens resultat framkommer det bland annat att högläsning, boksamtal och elevers hemmiljö är viktiga faktorer i elevers läsmotivation. En slutsats i studien är att lärarnas besitter förmågor att kunna reflektera över sin undervisning och yrkesroll. Utifrån dessa reflektioner anpassar lärarna läsundervisningen efter elevernas individuella behov och förutsättningar. Vad som inte framkommer bland resultaten är information om är specialpedagogiska resurser och vilken betydelse den fysiska klassrumsmiljöns har på elevers läsmotivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)