Patienters upplevelser av bemötande på akutmottagningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Introduktion: Akutmottagningen är en plats med högt patientflöde och en påfrestande arbetsmiljö som ställer höga krav på sjukvårdspersonalen. En ökad inblick när det kommer till patienters upplevelser av bemötande vid akutmottagningar kan ge indikationer av vad som kan behöva förbättras på akutmottagningar och vad som redan fungerar. Syfte: Att beskriva patientens upplevelse av bemötande på akutmottagningen. Metod: En litteraturöversikt med 10 artiklar med kvalitativ metod, som söktes i databaserna CINAHL och PubMed. Denna process gjordes utifrån en kvalitativ allmän litteraturöversikt som beskrivs av Forsberg och Wengström (2016). Resultatmetoden som användes var en innehållsanalys som beskriv av Graneheim och Lundman (2004).  Resultat: Av de resultat som identifierades med hjälp av innehållsanalysen visade det sig att två resultat återkom flera gånger i många av artiklarna när det kom till vad det var som påverkade om patienterna upplevde bemötandet från akutmottagningspersonalen som dåligt eller bra. Dessa resultat var hur tidigt patienterna fick information och hur tydlig informationen var.  Slutsats: När vårdpersonalen på akutmottagningar är tydliga i sin kommunikation till patienter och ger tidigt information till patienter ökar chansen att patienten känner sig tryggare och mindre stressade. Något som förhoppningsvis leder till att patienternas upplevelser av akutmottagningspersonalens bemötande blir positiva.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)