Vårdande vid bröstcancerkirurgi : Patienters upplevelse av information

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerformen i världen bland kvinnor. En vanlig behandlingsmetod är att genomgå ett kirurgiskt ingrepp för att ta bort cancertumören. I rollen som sjuksköterska ingår det i omvårdnaden att ge information och stötta patienten. Det är viktigt att förstå patienters lidande för att möta de behov som uppstår. Som sjuksköterska kan det vara svårt att veta vilken information patienten behöver i samband med bröstcancer. Dessutom kan patienter ha svårt att ta in information till följd av chocken att ha drabbats bröstcancer. Syfte: Syftet var att beskriva patienters upplevelser av information vid bröstcancer. Metod: En systematisk litteraturstudie med beskrivande syntes. Resultat: Analysen resulterade i två teman. Första temat som framkom var informationens betydelse med subtema att få personcentrerad information för att kunna återhämta sig samt att få positiva upplevelser av information. Det andra temat som framkom var: när livet vänds upp och ner, med subtema att få stöd samt att behöva uppföljning.  Det framkom att patienterna hade behov av mycket information och stöd för att kunna återhämta sig efter sin behandling. Slutsatser: Det finns behov hos patienter att få individanpassad information. Sjuksköterskan behöver veta hur informationen till dessa patienter ska individanpassas för att uppfylla behoven och lindra deras lidande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)