En god samverkan? : Ur privatanställda skolsköterskors perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Skolsköterskor ska arbeta hälsofrämjande och förebyggande och verka för elevers rätt till likvärdig skolgång oavsett huvudman. Det har påvisats skillnader mellan möjligheter till att samverka mellan skolsköterskor anställda vid friskolor och kommunalaskolor vilket kan påverka skolsköterskors arbetssituation.Syfte: Att belysa privatanställda skolsköterskors upplevelser av samverkan med kommunal elevhälsa. Metod: Studien genomfördes med kvalitativ metod med induktiv ansats. Totalt nio intervjuer genomfördes i olika kommuner. Kvalitativ innehållsanalys genomfördes för analys av datamaterial.Resultat: Analysen ledde till ett tema; Delaktighet kring samverkan, två huvudkategorier: Utebliven samverkan och Önskan om samverkan. Huvudkategorierna mynnade sedan ut i fyra underkategorier: Att exkluderas, Bemötas med negativ attityd, Eget ansvar och initiativ, Positiva effekter av en god samverkan.Konklusion: Privatanställda skolsköterskors möjligheter till samverkan med kommunal elevhälsa är viktig för det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. De tycks som att de privatanställda skolsköterskorna och deras elever är utlämnade till kommuners benägenhettill samverkan. För att möjliggöra samverkan mellan friskolor och kommunal elevhälsa behövs tydliga riktlinjer med syfte att bidra till elevers bästa, oavsett skolhuvudman.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)