Tradition som affärsidé - en studie i skapandet av traditioner och ritualer i marknadsföringssyfte

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur företag och organisationer skapar traditioner och ritualer och använder dem som en del i sin marknadsföring. Metod: I den här uppsatsen har vi utgått ifrån en kvalitativ forskningsstrategi för insamling och analys av data. Vi har använt ett hermeneutiskt synsätt, vilket är lämpligt vid kvalitativ forskning. Vi har genomfört innehållsanalyser av reklamfilmer och tidningsmaterial samt semistrukturerade intervjuer. Resultat: I vår uppsats kommer vi fram till att det finns vissa faktorer som är avgörande för om en ritual eller tradition ska få fäste. De som vi har kunnat urskilja som mest betydelsefulla är samhällelig förankring, värde och form. Vi har visat att ett företag eller en organisation till viss del kan skapa en ritual/tradition och använda den som ett lyckat marknadsföringsverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)