E-handelns effekter på butiksloker : Utgör e-handeln ett hot mot eller en möjlighet för den fysiska butiken?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: E-handel kan anses utgöra det senaste tillskottet på detaljhandelsmarknaden, något som har möjliggjorts tack vare en ökad digitalisering i samhället. E-handelns marknadsandelar ökar stadigt varje år vilket är något som förutspås fortsätta i framtiden. Konsekvensen av det pågående skiftet inom detaljhandeln är förändrade konsumentbeteenden och vanor vilket inverkar på detaljhandeln och de affärsmodeller som är aktuella på marknaden. Fastighetsägare, likt handlare, måste anpassa sig efter trenderna på marknaden för att bibehålla attraktiviteten i deras butikslokaler. Syftet med uppsatsen är att studera en pågående förändring på detaljhandelsmarknaden samt hur den växande e-handeln påverkar fastighetsägares butikslokaler. Inom ramen för det studeras utvecklingen, hur fastighetsbranschen resonerar kring e-handelns intåg på marknaden samt vilka strategier fastighetsägare har för att bemöta en föränderlig marknad. Slutsatserna som kan konstateras är flera men svaret på den övergripande frågeställningen är att e-handeln ur ett långsiktigt perspektiv utgör en möjlighet för, snarare än ett hot mot, den fysiska handeln. Troligen kommer en del av butiksytorna utnyttjas i nya användningsområden eftersom den totala ytan som efterfrågas av handlare krymper. Sammanfattningsvis kommer butiker alltid att finnas men det är osäkert i vilken form och till vilken utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)