Konsumentgenererat innehåll : En marknadsstrategi eller ett kulturellt uttryck?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Denna studie är ett examensarbete utfört i Grafisk design och kommunikation vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet. Studien syftade till att undersöka till vilken grad konsumentgenererat innehåll används av företag och användare samt användarnas motiv till varför de skapar konsumentgenererat innehåll. Vidare kommer studien undersöka hur konsumentgenererat innehåll gestaltas samt vilka tillvägagångssätt som finns för att uppmana till konsumentgenererat innehåll och vilket som fungerar bäst. Med hjälp av tre olika metoder kunde syftet besvaras. Studien innefattade en empirisk förstudie, semistrukturerade intervjuer med personer som har förstahandserfarenhet av konsumentgenererat innehåll samt genom en observation och bildanalys på två utvalda företags Instagramkonton. Resultatet av studien påvisar att det finns flera olika tillvägagångssätt för företag att uppmuntra till konsumentgenererat innehåll på Instagram. Det framkommer även varför användare motiveras till att skapa konsumentgenererat innehåll, en av dessa motivationer är att bidra till informationssökning. Innehållets gestaltning tenderar att spegla företagets värderingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)