Knatten, matten och appen : En kvalitativ fallstudie om en läromedelsapplikation i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Användandet av pekplattor i skolan och utvecklandet av så kallade läromedelsapplikationer har ökat kraftigt de senaste åren i Sverige. Trots det ökade användandet så saknas det undersökningar i området. För att undersöka området har en fallstudie genomförts på en specifik läromedelsapplikation i matematik för grundskolan. Läromedelsapplikationen heter Parama Matte 1 och är baserad på den svenska läroplanen i matematik. Från ett interaktionsperspektiv undersöker studien hur en läromedelsapplikation kan designas i relation till hur den är utvecklad för att fungera som ett läromedelsverktyg. Studien undersöker också de möjligheter och begränsningar användaren möter och vilka interaktionsmöjligheter som finns i användandet av läromedelsapplikationen. För att undersöka området utgick undersökningen från tre stycken frågeställningar. Datainsamling i form av en intervju med en projektledare på Parama har genomförts för att ge en bakgrund till applikationen och fördjupa undersökningen. Grundat på detta har sedan en analys av läromedelsapplikationens design, innehåll och funktioner samt observationer på barn som använder läromedelsapplikationen för första gången genomförts. I slutsats och diskussion besvaras frågeställningarna baserat på analyser av datainsamlingarna och relaterade teorier. Undersökningen visar på att läromedelsapplikationen kan vara ett användbart verktyg i undervisningssammanhang och att det möjliggör till interaktion i form av tal, gester och kroppsplacering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)