Faktion i skolan. Faction in School
Sammanfattning: SammanfattningSyftet med denna uppsats är att undersöka faktion och erbjuda en djupare förståelse för denna litterära genre. Idagens mediebrus översköljs vi ständigt av information som många gånger har sin hemvist i en gråzon mellansanning och osanning, fakta och fiktion. Det är kanske inte så uppseendeväckande att en litterär genre som bestårav just fakta och fiktion upplever ett stort uppsving i dessa dagar. Läsande ungdomar intresserar sig mer och merför genren. Vad ställer detta för krav på litteraturundervisningen i skolan? Hör faktion ens hemma i skolan och iså fall ställs annorlunda krav på pedagogen i fråga om lektionsupplägg och planering? Vari bestårattraktionskraften hos faktionen? Detta är några av frågorna som uppsatsen vill reda ut. Uppsatsen bygger på receptionsteoretiska metoder och en hermeneutisk närläsning av valdfaktionlitteratur. Uppsatsens fundament består till stora delar av tidigare forskning om faktionen, studier omläsning i allmänhet och nutida samt historiska böcker tillhörandes faktionen. Mycket av genrens popularitet kan förklaras med orden närvaro, nyfikenhet, spänning men framförallt villungdomar läsa litteratur som är ”sann”, något de kan lära sig något av. Flertalet av de tillfrågade ungdomarnafinner rent av ingen anledning att läsa om boken inte har verklighetsanknytning eller sanningsanspråk. Enligtuppsatsförfattaren går det även att finna förklaringar till genrens popularitet inom den sagoberättande traditionen. Denna vilja att ta till sig det sanna och verkliga visar sig även vara en fara. För även om det är positivt attungdomar idag generellt visar intresse för någon form av litteratur godtar de alltför lättvindigtsanningsanspråken. Detta ställer därför nyanserade krav på litteraturundervisningen. Eleverna måste utmanas isin övertygelse om sanningshalten i faktiontexten. Pedagogen måste skapa ett klassrumsklimat som välkomnaren öppen diskurs, där elevernas öppna frågor får utrymme. Men det är läraren som med raffinerade metoder skallstyra diskussionen enligt önskemål som bl.a. möjliggör att nämnda sanningshalt ifrågasätts.N
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)