”Med piska och morot” - en studie om hur idrottslärare arbetar med omotiverade elever i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Cristian Ilén; [2012]

Nyckelord: idrott; lärare; motivation;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur grundskolelärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med omotiverade elever, vilket ansvar lärarna anser sig ha att motivera eleverna samt vad lärarna tror det beror på att elever är omotiverade inför och under ämnet idrott och hälsa i skolan. 1. Hur arbetar idrottslärare med omotiverade elever? 2. Vems ansvar anser idrottslärarna det är att motivera elever? 3. Vad tror lärarna det beror på att elever är omotiverade i idrott och hälsa? Metod Jag valde att arbeta efter en kvalitativ metod i form av intervjuer och observationer. Jag har intervjuat sex lärare samt observerat flertalet av dessa lärare på två olika skolor i södra Stockholm. Jag spelade in samtliga intervjuer samt transkriberade de flesta. Jag hade inget bortfall, dock två återbud där ny tid planerades via telefon. Annars genomfördes alla intervjuer och observationer på utsatt tid och plats. Resultat Flera lärare arbetar med att motivera omotiverade elever genom att ha en dialog med eleverna eller att ringa och ta kontakt med föräldrarna. Flertalet lärare anser att föräldrar, lärare och elever tillsammans har ett ansvar att motivera elever. Det framkommer att det kan finnas flera olika orsaker till varför elever är omotiverade i idrott och hälsa. Bland annat kan det bero på att eleverna upplever en känsla av att inte räcka till och att inte vara tillräckligt duktiga. Slutsats Flertalet lärare menade på att deras samverkan med föräldrarna var väldigt betydelsefull för deras motivationsarbete. Det framkom att det var svårt att nå resultat med motivationsarbetet om elevernas föräldrar uppfattar att ämnet idrott och hälsa inte har någon större betydelse. Resultatet visade att lärarnas motivationsarbete varierar i stor utsträckning. Det uppges vara särskilt svårt att motivera elever som aldrig deltar i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)