Bedömning av elevuppsatser genom maskininlärning
Sammanfattning: Betygsättning upptar idag en stor del av lärares arbetstid och det finns en betydande inkonsekvens vid bedömning utförd av olika lärare. Denna studie ämnar undersöka vilken träffsäkerhet som en automtiserad bedömningsmodell kan uppnå. Tre maskininlärningsmodeller för klassifikation i form av Linear Discriminant Analysis, K-Nearest Neighbor och Random Forest tränas och testas med femfaldig korsvalidering på uppsatser från nationella prov i svenska. Klassificeringen baseras på språk och formrelaterade attribut inkluderande ord och teckenvisa längdmått, likhet med texter av olika formalitetsgrad och grammatikrelaterade mått. Detta utmynnar i ett maximalt quadratic weighted kappa-värde på 0,4829 och identisk överensstämmelse med expertgivna betyg i 57,53 % av fallen. Dessa resultat uppnåddes av en modell baserad på Linear Discriminant Analysis och uppvisar en högre korrelation med expertgivna betyg än en ordinarie lärare. Trots pågående digitalisering inom skolväsendet kvarstår ett antal hinder innan fullständigt maskininlärningsbaserad bedömning kan realiseras, såsom användarnas inställning till tekniken, etiska dilemman och teknikens svårigheter med förståelse av semantik. En delvis integrerad automatisk betygssättning har dock potential att identifiera uppsatser där behov av dubbelrättning föreligger, vilket kan öka överensstämmelsen vid storskaliga prov till en låg kostnad.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)